Yin yoga: wat zijn de voordelen?

Yoga: wat is het en waar is het goed voor? Een gesprek met fysiopraktijk Noordhuis over yoga. Lees wat een yoga les in houdt, welke soorten yoga er zijn en over enkele vooroordelen die er bestaan over yoga.

Yoga is populair! Toch weten veel mensen niet wat yoga echt inhoudt en waarvoor het belangrijk is. Onze yoga-docente Chantal Hoffmans van Soul Food Yoga beantwoordt jouw vragen over yoga.

Wat is yoga?

Yoga biedt oefeningen en technieken om in balans te komen en zo beter in je vel te zitten, letterlijk en figuurlijk. Oorspronkelijk is yoga ontstaan in India, als een levensfilosofie, een leefstijl voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Welke soorten yoga zijn er?

Er zijn veel verschillende yoga-stijlen en elke docent geeft anders les. Ik geloof daarom dat er voor iedereen wel een yogales te vinden is die helemaal aansluit bij zijn of haar wensen. Een greep uit het aanbod:

  • Hot yoga: een serie klassieke yoga houdingen die in een verwarmde ruimte worden uitgevoerd
  • Ashtanga yoga: een intensieve, dynamische vorm van yoga waarbij je vaste series van poses volgt op het ritme van je ademhaling.
  • Hatha yoga: de klassieke yoga vorm waarbij het lichaam wordt opgewarmd met enkele vloeiende houdingen, gevolgd door houdingen die enkele ademhalingen worden vast gehouden.
  • Vinyasa yoga: ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen in elkaar overvloeien als in een dans. Net als bij Ashtanga yoga volg je het ritme van je ademhaling, maar de volgorde van de reeks houdingen staat niet vast.
  • Yin yoga: dit is de vorm die ik geef binnen de praktijk. Yin yoga is een zachte vorm van yoga waarbij je in een rustig tempo verschillende liggende en zittende houdingen uitvoert. In de meeste vormen van yoga ligt de nadruk op het versterken van spieren, maar bij yin yoga blijven de spieren zoveel mogelijk ontspannen. Door houdingen enkele minuten aan te houden, werk je in op de dieperliggende weefsels. Gewrichten, banden, pezen en bindweefsel worden gestimuleerd en je beweeglijkheid wordt vergroot. Door langere tijd stil te zitten in een houding, oefen je om aandacht aanwezig te zijn bij wat zich in je lichaam en geest aan je voordoet. Je leert omgaan met (fysieke en mentale) weerstand.

Hoe ziet een yoga les eruit?

Mijn lessen begin ik met een korte aandacht oefening. Dat kan bijvoorbeeld een adem- of een mindfulness oefening zijn. Het helpt je om je dat uur beter op de les en op jezelf te kunnen richten.

Daarna volgen de verschillende yoga houdingen. Omdat je bij yin yoga je spieren zo veel mogelijk ontspant, doen we alleen zittende en liggende houdingen. Je zult al snel de verschillende oefeningen herkennen en zo ook ontdekken hoe je lijf elke week weer anders kan reageren. Tijdens de oefeningen gebruik je kussens, dekens en yoga blokken om de houdingen uit te voeren en om jezelf te ondersteunen in de houdingen.

Elke les wordt afgesloten met een eindontspanning: een paar minuten lig je comfortabel op je mat en laat je je hoofd en lijf helemaal tot rust komen.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Yoga heeft veel voordelen. De belangrijkste voordelen op een rij:

  • Yoga helpt je lichaam flexibel te houden
  • Je wordt meer bewust van je adem en leert rustiger te ademen
  • Het geef je meer kracht en energie
  • Je leert spanningen in je lichaam los te laten
  • Je leert pijn beter hanteerbaar te maken
  • Je leert ontspannen waardoor je jezelf de kans geeft om kalmer te worden en meer in balans te komen
  • Je wordt meer bewust van jezelf: van je lichaam, je gedachten, je gevoelens en je gewoonten
  • Je leert jouw grenzen te herkennen en te verleggen

Yoga kan je enorm veel brengen. Dat kun je vooral ervaren door het te doen.

Moet je lenig zijn voor yoga?

Er zijn een aantal ‘vooroordelen’ over yoga en dit is er zéker één van. De uitspraak ‘als je kunt ademen, dan kun je yoga doen’, klopt wat mij betreft. Yoga is écht toegankelijk voor iedereen, jong, oud, soepel of niet. In een yoga les leer je juist dat het niet uitmaakt wat je buurman of buurvrouw op de mat naast je doet. Je kan niet goed of slecht zijn in yoga, het gaat erom dat je ontdekt hoe jouw lijf werkt. Je leert enerzijds je grenzen kennen en bewaken, en anderzijds leer je uit je ‘comfort zone’ te komen en niet meteen op te geven als het ongemakkelijk wordt.

Omdat ieder lijf anders is, bieden we binnen de praktijk 2 verschillende Yin Yoga lessen aan. Naast de reguliere lessen is er een Yin Yoga Basic les. Deze les is voor iedereen die reguliere Yin Yoga lessen te intens vindt. Bijvoorbeeld omdat je al heel lang niet aan lichaamsbeweging hebt gedaan. Vaak komen deelnemers ook als ondersteuning van een fysiotherapie traject, en vaak blijven ze de lessen jarenlang volgen omdat het zo goed bevalt. In de Yin Yoga Basic les zijn de houdingen eenvoudiger en toegankelijker voor alle niveaus. Een ander verschil met de reguliere les is dat we minder lang in dezelfde pose blijven.

Is yoga ‘zweverig’?

Ook dat is een associatie die veel mensen hebben met yoga. Zoals ik al eerder aangaf: zo veel docenten, zo veel manieren van les geven. De ene manier zal je meer aanspreken dan de andere. Het kan ook gebeuren dat een oefening onwennig voelt, omdat je het niet kent of het nog nooit gedaan hebt. Als je dan met een open nieuwsgierige houding mee doet, zal je misschien verrast worden door wat het voor je doet!

Ook vanuit de wetenschap komt er steeds meer interesse voor yoga en de eeuwenoude kennis en filosofie over gezondheid. Het mooie is dat er steeds meer bewijs komt voor de positieve werking van yoga. Ik zou zeggen: kom het ervaren!